Filmrecensie El Buen Patrón (De Goede Baas)

FORUM Groningen vertoont de veelgelauwerde tragikomedie over een fabriekseigenaar die – in de jacht op een zakelijke onderscheiding – koortsachtig probeert alle problemen met zijn werknemers op te lossen.

(Barbara Rodermond)

De goede baas in deze Spaanse film is Blanco (Javier Bardem), de eigenaar van een bedrijf dat industriële weegschalen produceert.
Weegschalen houden alles in balans. Zo ziet Blanco de verhouding tussen hem en zijn personeel ook. Balans is alles. Blanco presenteert zich als vaderlijk figuur en stelt dat het personeel zijn familie is. De formule werkt goed, de geduldige, innemende en een tikkeltje zelfgenoegzame Blanco staat altijd klaar voor zijn personeel, en problemen die zich voordoen worden door hem opgelost. Hij kan op zijn beurt rekenen op de loyaliteit van zijn personeel.

Als het bedrijf genomineerd wordt voor een prestigieuze prijs is het van groot belang de goede verhoudingen binnen het bedrijf te tonen. Uitgerekend dan gebeuren er dingen die het evenwicht dreigen te verstoren. Miralles, één van zijn afdelingshoofden raakt volledig uit balans als hij zijn vrouw verdenkt van een buitenechtelijke verhouding. Hij verwaarloost zijn werk, en problemen met produkten en transport stapelen zich op. Een ex-werknemer die zijn ontslag niet aanvaart, installeert zich recht tegenover de ingang van de fabriek met zijn kinderen, zijn auto, spandoeken en een megafoon. Werknemers die hem plotseling tegenspreken.

Voordat de commissie de fabriek bezoekt, moeten plooitjes gladgestreken worden. Indien nodig met drastische middelen.  Lukt hem dat? Tot hoever is Blanco bereid te gaan? Hoe hoog is de prijs om het perfecte plaatje te tonen?  El Buen Patrón werd geschreven en geregisseerd door Fernando León de Aranoa.   Oscarwinnaar Javier Bardem (No Country For Old Men) schittert in deze film, en won terecht een Goya (de Spaanse Oscar) voor de beste mannelijke hoofdrol. De film won eveneens  Goya’s voor beste film en beste regisseur. De vraag rijst wel of de film die als satire wordt gepresenteerd, niet eerder een komedie is. Echte satire ontbreekt. El Buen Patrón bevat hoogstens wat venijn.

Later bericht    Overzicht    Eerder bericht